Βιβλιοέναυσμα #14: Παιχνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο

Το Παιχνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο (εκδ. iWrite, 2019, 364 σελ., €14.40) είναι ίσως η πρώτη ελληνική συλλογή διηγημάτων που διαδραματίζονται στο Βυζάντιο, κάτι που σίγουρα δεν θα μπορούσε να με αφήσει αδιάφορο. Βλέπετε, παρότι η Βυζαντινή ιστορία προσφέρει 1000 και πλέον χρόνια ιστορίας, γεμάτα δυναμικές προσωπικότητες, σκληρές μάχες, και πονηρές συνωμοσίες, ελάχιστα είναι τα λογοτεχνικά έργα που την αξιοποιούν.

Σκηνή από την Άλωση τής Κωνσταντινούπολης.

Προϊόν λογοτεχνικού διαγωνισμού των εκδόσεων iWrite, το Παιχνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο περιέχουν τριάντα διηγήματα των 2.500 λέξεων περίπου. Οι συγγραφείς είναι ως επί το πλείστον νέοι, και αρκετοί μάλιστα πρωτοεμφανιζόμενοι. Τα διηγήματα παρουσιάζουν ποικίλη θεματολογία, με αρκετά να υιοθετούν μία εναλλακτική θεώρηση τής ιστορίας ή στοιχεία φαντασίας όπως μάγισσες, δαίμονες, και ξωτικά. Κυρίαρχη θέση στις ιστορίες καταλαμβάνει η Μακεδονική Δυναστεία (867-1057), με τον Ιουστινιανό (527-565) και τους Παλαιολόγους (1259-1453) να ακολουθούν. Αρκετά κρίσιμα ιστορικά γεγονότα περιγράφονται, από τον θάνατο τού Ιουλιανού, έως την Στάση τού Νίκα και την Άλωση τής Κωνσταντινούπολης.

Η Κωνσταντινούπολη, πρωτεύουσα τού Βυζαντίου.

Άνετα, πολλά από τα διηγήματα τής συλλογής θα μπορούσαν να είναι προσχέδια ή πρόλογοι κανονικών ιστορικών μυθιστορημάτων. Το μικρό μέγεθός τους διευκολύνει την ανάγνωση, αν και περιορίζει την παρουσίαση στοιχείων εποχής και την ανάπτυξη τής πλοκής. Όλα τα διηγήματα βέβαια είναι αξιόλογα για τα μέτρα ενός λογοτεχνικού διαγωνισμού, με τα ακόλουθα να αποτελούν τα αγαπημένα μου: Έξι δάχτυλα, 9 Δεκεμβρίου, Το νησί του τρόμου, Σε δύο μονοπάτια, Τα Ανδρονίκεια στέφανα, Η καταδίκη των Δρακούλ, Το πέρασμα των αγγέλων, Παιδικό παιχνίδι.

Πιστεύω πως το Παιχνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο δεν μπορούν να λείπουν από την βιβλιοθήκη κανενός λάτρη τής Βυζαντινής Ιστορίας. Δεν είναι το Παιχνίδια των Θρόνων τού George R. R. Martin, είναι όμως μία αξιέπαινη και πρωτότυπη εκδοτική προσπάθεια που αξίζει να στηριχτεί και που ελπίζω να λειτουργήσει ως προάγγελος και άλλων παρόμοιων λογοτεχνικών έργων. Για μία εισαγωγή στην Βυζαντινή ιστορία προτείνω το Γιατί το Βυζάντιο; τού Michel Kaplan. Αν θέλετε να διαβάσετε επική φαντασία σε ένα ψευδο-βυζαντινό κόσμο (αντί για ψευδο-δυτικομεσαιωνικό, π.χ. σε Άρχοντα των Δαχτυλιδιών), μπορείτε να δοκιμάσετε την καταπληκτική τριλογία τού Ελευθερίου Κεραμιδά Γιοί της Στάχτης.

Παρακάτω, δίνω μία σύντομη περιγραφή για καθένα από τα τριάντα διηγήματα τής συλλογής Παιχνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο.

  • Τιμή, Χρύσα Αναστασίου: Ένας έντιμος άνθρωπος αντιμετωπίζει ηθικό δίλημμα όταν λαμβάνει ένα ανησυχητικό όραμα για το παιδί τού οικοδεσπότη του.
  • Ο πάτερ Ονούφριος και η φώτιση του Κωνστάντιου, Κωνσταντίνος Αναστασόπουλος: Μία ιδιότυπη συνωμοσία λαμβάνει μέρος, φιλοδοξώντας να αλλάξει ριζικά την παγκόσμια ιστορία.
  • Αυτοκράτειρα Κλαύδια, Παρασκευή-Χριστίνα Αντωνίου: Την λύση στο πρόβλημα τεκνοποιίας τού αυτοκρατορικού ζεύγους καλείται να την δώσει η γυναίκα τού αρχιστράτηγου και ξωτικού (!) Τραϊανού, με απρόβλεπτες συνέπειες.
  • Ματωμένες ευκαιρίες, κρυφά πρόσωπα, Αθανάσιος Γερακόπουλος: Σταυροφόροι, καταραμένα κειμήλια, και υγρό πυρ στην Κωνσταντινούπολη συνιστούν ένα απόλυτα εκρητικό μείγμα.
  • Έξι δάχτυλα, Δημήτρης Γιαννόπουλος: Μαγεία, πολιορκία, και… μαρμαρωμένος βασιλιάς.
  • Χρυσός και στάχτη, Σοφία Γκρέκα: Η πρόταση γάμου τού Βούλγαρου βοεβόδα σε μία Βυζαντινή πριγκίπισσα θα φέρει στην επιφάνεια τα παράνομα μυστικά της.
  • 9 Δεκεμβρίου, Μάξιμος Δεληράχης: Μέσα στην νύχτα και με την βοήθεια τής γυναίκας τού αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά, μία ομάδα αντρών με κοφτερά μαχαίρια τρυπώνει στο παλάτι.
  • Το νησί του τρόμου, Βασίλης Δερμεντζόγλου: Ένας βρικόλακας στοιχειώνει ένα μικρό νησί, αναγκάζοντας τους κατοίκους του να ζητήσουν την βοήθεια τού αυτοκράτορα.
  • Ανατροπή, Ευαγγελία Δουργούτη: Η ερωμένη τού αυτοκράτορα συνωμοτεί με τον έμπιστο ευνούχο τού αυτοκράτορα, αλλά ίσως οι ρόλοι κυνηγού και θηράματος να αντιστραφούν.
  • Φόνος στο παλάτι, Χαράλαμπος Δρουκόπουλος: Ο γυναικωνίτης τού παλατιού αναταράσσεται με την ανακάλυψη δύο πτωμάτων, ξεκινώνοντας ένα κυκεώνα αίματος.
  • Σε δύο μονοπάτια, Άρτεμις Ζαχαράκη: Η συνωμοσία των ευγενών του αναγκάζει τον Βασίλειο Β’, μετέπειτα γνωστό ως Βουλγαροκτόνο, να ζητήσει ξένη βοήθεια.
  • Κωνσταντίνος ΙΙ, Ευθύμιος Ιωαννίδης: Μία μελανή αφήγηση τής ζωής τού αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Β’, διαδόχου τού Βουλγαροκτόνου, γεμάτη μαγεία και προφητείες.
  • Στέμματα τιμής, Βύρωνας-Φραγκίσκος Κανάκης: Μέσα στην εικονομαχία, μία οικογένεια αποφασίζει να λύσει τους ανοικτούς λογαριασμούς της.
  • Τα Ανδρονίκεια στέφανα, Ξενοφών Καλογερόπουλος: Μετά τον θάνατο τού Μανουήλ Κομνηνού, τίποτα δεν χωρίζει τον ξάδερφό του Ανδρόνικο από το στέμμα εκτός από την χήρα αυτοκράτειρα Μαρία και τον μικρό γιο της Αλέξιο.
  • Ελέω τίνος Θεού;, Ιωάννης-Πέτρος Καπερναράκος: Ο χριστινιασμός και η αρχαία θρησκεία παλεύουν για την ψυχή του Κωνσταντίνου τού Μέγα, καθώς προσπαθεί να αποφασίσει την τιμωρία τής γυναίκας και τού γιου του.
  • Η καταδίκη των Δρακούλ, Ηλίας Καρπώνης: Ένας εναλλακτικός κόσμος παρουσιάζεται, όπου οι άρχοντες τού Βυζαντίου πίνουν κυριολεκτικά το αίμα των υπηκόων τους.
  • 902 μ.Χ., Αντώνης Κατσαρός: Ο Λέων ΣΤ’, ο επονομαζόμενος Σοφός, θέλει να παντρευτεί για τέταρτη φορά παρά την αντίδραση τού αδερφού του Αλέξανδρου και του πατριάρχη Στέφανου.
  • Πιόνια στην εξουσία, Μαρία Κοσμανίδου: Ξεκινώντας από τις περιπέτειές του ως βρέφος, το διήγημα ανατέμνει την ζωή τού Βουλγαροκτόνου.
  • Θεόδωρος ο Σκληρός, Κατερίνα Κρυστάλλη: Σε ένα υβρίδιο Βυζαντινού και Σελευκιδικού κόσμου, μία μάγισσα ξεδιπλώνει τα πονηρά σχέδιά της.
  • Κι έπειτα, τίποτα, Έρση Λάβαρη: Μαγικά φίλτρα, ερωτικές αντιζηλίες, και αναπάντεχα αποτελέσματα στην αυλή τού Μιχαήλ Γ΄.
  • Το πέρασμα των αγγέλων, Λεωνίδας-Βασίλειος Μανιάτης: Μία πόρτα για έναν παράλληλο κόσμο θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην Άλωση της Κωνσταντινούπολης.
  • Η τρίτη ευχή, Στυλιανός Μαρμελούδης: Για να καταπνίξει μία επανάσταση που κινδυνεύει να την ρίξει από τον θρόνο, η Θεοδώρα δεν θα διστάσει να συνάψει συμφωνία με τον Διάβολο.
  • Η πύλη των δαιμόνων (ή ο τζουτζές κι ο βασιλιάς), Φώτης Μηκερόζης: Ο γελωτοποιός τού βασιλιά είναι ο μόνος που γνωρίζει την δαιμονική αλήθεια για τον κύριό του.
  • Ο νόθος, Νένα Μπούρα: Η διαδοχή τού θρόνου περιπλέκεται όταν νέοι κληρονόμοι εμφανίζονται από το πουθενά και απαιτούν τα δικαιώματά τους.
  • Λύκαινα σε γυναικωνίτη, Γιάννης Παναγιώτου: Οι λύκαινες έχουν κοφτερά δόντια, η Θεοφανώ όμως έχει θανατηφόρα δηλητήρια και δεν τα τσιγκουνεύεται καθόλου.
  • Το μυστικό φυλαχτό, Δήμητρα Παπαναστασοπούλου: Όταν πεθαίνει ο αυτοκράτορας Ιουλιανός, ξεκινάει μία κούρσα διαδοχής που περιλαμβάνει τα πάντα· ακόμα και μαγεία.
  • Η συνωμοσία του Νυμφαίου, Βασιλική Παρασκευουλάκου: Σκληρή κόντρα ξεσπάει ανάμεσα σε δύο γυναίκες που προσπαθούν να προωθήσουν τους γιους τους στον θρόνο.
  • Μιχαήλ Β’, Χρήστος Πασσαλίδης: Στην προσπάθειά του να πάρει αυτό που θεωρεί πως του ανήκει, ο διοικητής τής αυτοκρατορικής φρουράς στρέφεται στην μαγεία.
  • Ο λυγμός της Θεοδώρας, Ράνια Ταλαδιανού: Το σχέδιο τής Θεοδώρας για ενίσχυση τού Ιουστινιανού παρεκτρέπεται σε μία άνευ προηγουμένου εξέγερση.
  • Παιδικό παιχνίδι, Βασιλική Χαλιαμπάλια: Μία παρέα παιδιών ανταγωνίζονται για ένα ξύλινο στέμμα, αλλά ένα από αυτά παίρνει τα πράγματα πολύ πιο σοβαρά.

Ευχαριστώ πολύ τις εκδόσεις iWrite, που μου προμήθευσαν το βιβλίο. Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερα τέτοια άρθρα αλλά και για κληρώσεις βιβλίων στην ομάδα Φίλοι Ιστορικού Μυθιστορήματος και στην σελίδα Κοιλάδα της Γνώσης στο Facebook.

Μια σκέψη στο “Βιβλιοέναυσμα #14: Παιχνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο”

  1. Αγαπητέ Δημήτριε,
    διάβασα το εξαιρετικό άρθρο σου για την λογοτεχνική συλλογή «Παιχνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο», καθώς και τις σύντομες περιγραφές των κειμένων που την απαρτίζουν και θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για το ότι επέλεξες να ξεχωρίσεις το κείμενό μου, «Το Πέρασμα των Αγγέλων», ως ένα από τα αγαπημένα σου κείμενα της εν λόγω ανθολογίας. Η κρίση σου αυτή με τιμά και με χαροποιεί ιδιαίτερα.

    Με εκτίμηση,
    Λεωνίδας-Βασίλειος Μανιάτης

Αφήστε μια απάντηση